آموزش ماساژ کودک

آموزش ماساژ کودک

ماساژ کودک زمانی انجام شود که کودک آرام و مادر بدون اضطراب باشد. می‌توانید از روغن‌های گیاهی استفاده کنید ولی از روغن‌هایی با پایه پترولیوم استفاده نکنید. ماساژ را از پاها آغاز کنید و ساق‌ها را زیر زانو خم کنید و به سمت شکم فشار دهید، این‌گونه به حرکت دستگاه گوارش هم کمک کرده‌اید. سپس ماساژ تنه، بازوها، سر و پشت را طبق تکنیک‌های ارائه شده انجام دهید.

در این بخش با آموزش ماساژ کودک در خانه بدون استفاده از صندلی یا تجهیزات خاصی در خدمتتان هستیم. ماساژ می‌تواند برای کودکان بسیار تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش باشد. ابتدا مطمئن شوید که اتاق گرم و آرام است و کودک تان هشیار و خودتان آرام هستید. از کوتاه بودن ناخن‌های‌تان مطمئن شوید.
ماساژ کودک را در چه زمانی انجام دهیم؟
ماساژ کودک را زمانی انجام دهید که کودک تان به‌تازگی از خواب بیدار شده، بعد از استحمام و یا زمانی که در رختخواب در حال استراحت می‌باشد. می‌توانید ماساژ را برای 10 تا 30 دقیقه انجام دهید.
لازم است از روغن برای ماساژ کودک استفاده کنیم؟
بهتر است پیش از آغاز ماساژ، چند قطره از روغن ماساژ کودک، کرم مرطوب کننده، روغن زیتون یا نارگیل را روی دستتان بریزید. از روغن‌هایی که پایه‌شان petroleum هست، اجتناب کنید. مطمئن شوید که دست‌های‌تان گرم است.
تکنیک‌های آموزش ماساژ پاهای کودک
1.از کف پای نوزاد تان شروع کنید و ضربات آرامی از پاشنه تا شست پا بر کف پای کودک وارد کنید. همواره یک دست تان روی بدن نوزاد باشد. در صورتی که متوجه شدید کودک تان به روغن ماساژ واکنش حساسیتی نشان داده است بهتر است بلافاصله با پزشک تان مشورت کنید.
2. ضربات آرام ولی طولانی مدت روی پای کودک تان بزنید. این مالش از مچ پا آغاز می‌شود و به سمت ران و بالای استخوان ران کشیده می‌شود. می‌توانید ماساژ هر دو پا را با هم و یا هر کدام جداگانه انجام دهید. از ماساژ قسمت تناسلی کودک پرهیز کنید. ساق پای کودک را زیر زانو نگه دارید و به سمت شکم آرام حرکت دهید، این کار به بهبود تحرک دستگاه گوارش کودک کمک می‌کند.
تکنیک‌های آموزش ماساژ تنه، دست‌ها و سر کودک
1.ماساژ قسمت فوقانی تنه کودک تان را با گذاشتن دست‌هایتان روی شانه کودک آغاز کنید. دست‌تان را آرام از روی شانه به سمت قفسه سینه حرکت بدهید و فشار کمی اعمال کنید.
2. برای ماساژ بازوها از شانه‌ها به سمت مچ مالش بدهید. سعی کنید از روغن استفاده نکنید و یا پس از استفاده، دست‌های کودک را پاک کنید پیش از اینکه انگشت‌هایش را بمکد.
3.اگر شکم کودک نرم است و بی‌قراری نمی‌کند، شکمش را با حرکات دایره‌وار و مطابق حرکات عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. اما اگر بی‌قرار است به مرحله بعد بروید. بهتر است از اعمال فشار بر روی ناف کودک و قسمتی که دیافراگ کودک قرار دارد، صرف نظر کنید.
4. از قسمت نرمی انگشتان‌تان برای ماساژ صورت استفاده کنید. از قسمت میانی پیشانی به سمت گونه‌ها و پایین‌تر مالش دهید. پوست سر را با حرکات دایره‌وار کوچک ماساژ بدهید.
تکنیک آموزش ماساژ کمر و پشت کودک
انجام ماساژ کمر بستگی به این دارد که کودک‌تان هم‌چنان آرام باشد یا خیر. در صورتی‌که آرام باشد می‌توانید او را به شکم بخوابانید و دست‌های‌تان را پشت سر کودک بگذارید و از سر تا شست پای کودک، مالش آرام و طولانی مدتی را به صورت ممتد اعمال کنید.
نکته مهم دیگری که در بخش آموزش ماساژ کودک لازم می‌دانیم تاکید کنیم این است که اگر کودک‌تان راحت نیست و یا خودتان مضطرب و آشفته هستید، از ماساژ کودک خودداری کنید.می‌توانید در حین ماساژ برای کودک‌تان قصه بگویید و یا اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش را در اختیارش بگذارید.

این عناوین را هم بخوانید