آموزش ماساژ نوزاد

ماساژ نوزادان هم توسط ماساژورهای حرفه‌ای و هم مادران نوزادان به خوبی می‌تواند انجام بگیرد. تکنیک‌هایی که برای ماساژ استفاده می‌شود شامل حرکت‌های جنبشی و لمسی می‌باشد. حرکت‎‌های جنبشی شامل خم و راست کردن متناوب اندام‌ها و حرکات لمسی شامل ضربات با فشار متوسط از سر تا انتهای اندام‌هاست. در آخر ممنوعیت‌های ماساژ در نوزادان تشریح شده‌است.

برای آموزش ماساژ نوزادان گایدلاین خاصی وجود ندارد؛ روشی که در اکثر مطالعات علمی استفاده شده‌ شامل هر دو روش حرکات لمسی و جنبشی می‌باشد که در ادامه حرکات لمسی و جنبشی و نحوه‌ی ترکیب این حرکات را خدمت‌تان معرفی می‌کنیم.
برای ماساژ نوزادان حتما به ماساژور حرفه‌ای نیاز است؟
ماساژ نوزادان می‌تواند هم توسط یک ماساژور حرفه‌ای و هم توسط افراد دیگر انجام شود اتفاقا مطالعاتی که به "آموزش ماساژ نوزادان" پرداخته‌اند، ثابت کرده‌اند ماساژی که توسط مادران انجام می‌شود، مانند ماساژی که توسط حرفه‌ای‌ها انجام می‌شود خوب و تاثیرگذار است.
برای انجام ماساژ نوزادان، چه شرایط محیطی را باید رعایت کرد؟
برای این‌که نوزادتان را آماده ماساژ کنید ابتدا بایستی محیط مناسبی جهت انجام ماساژ فراهم کنید. اتاقی که نور و آلودگی صوتی کمی داشته و گرم باشد. ماساژ را بین وعده‌های غذایی و حدود 45 دقیقه تا یک ساعت پس از شیردادن انجام دهید تا از استفراغ و بازگشت غذا از معده نوزادتان جلوگیری شود.
آموزش ماساژ نوزادان؛ تکنیک‌ها و روش‌ها
ماساژ نوزادان معمولا در یک جلسه 15 دقیقه‌ای انجام می‌شود. 5 دقیقه اول شامل ماساژ لمسی، 5 دقیقه بعدی روش جنبشی و در انتها مجددا ماساژ لمسی انجام می‌شود. هر روز بایستی سه جلسه ماساژ انجام شود تا به نحو احسن تاثیر خود را بگذارد.
توصیه شده که جلسات ماساژ درمانی را 2 تا 4 هفته ادامه دهید.
ماساژ باید به گونه‌ای باشد که تمام بدن شامل سر، گردن، تنه و اندام‌ها را پوشش دهد. باز هم مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ با فشار متوسط از ماساژی که با فشار کم انجام شود، بهتر است البته به شرطی که نوزاد وزن کافی گرفته باشد. پس در حالی‌که انگشتان‌تان کشیده است فشارهای نسبتا محکمی را به بدن نوزاد تان وارد کنید.
مطالعه دیگری که در سال 2001 انجام شد و به آموزش ماساژ نوزادان در خانه پرداخته بود، این تکنیک را توصیه می‌کند که ابتدا در دو وضعیت حرکات لمسی و در انتها حرکات جنبشی را انجام دهید. در وضعیت اول نوزاد را به شکم بخوابانید. از سر شروع کنید؛ 12 ضربه که هر کدام حدود 5 ثانیه طول می‌کشد را ابتدا روی سر و سپس گردن، شانه‌ها و باسن اجرا کنید. وضعیت دوم بایستی نوزاد را طاق باز بخوابانید و مجددا همان تعداد ضربات را روی صورت، گونه‌ها، سینه، شکم، دست‌ها و پاها و کف دست و پاها اجرا کنید.
در آخرین مرحله ماساژ حرکات جنبشی را انجام دهید؛ مفاصل بزرگ بدن نوزاد یعنی مچ پاها، زانو، آرنج و شانه را به تناوب خم و راست کنید.
ممکن است در حین انجام حرکات ماساژ، نوزاد تان گریه کند و یا نیاز به تعویض پوشک داشته باشد. نگران نباشید! ماساژ را برای چند دقیقه قطع و نوزادتان را آرام کنید و با حوصله به محیط ماساژ بازگردانید.
برای ماساژ نوزادان استفاده از روغن‌های گیاهی توصیه می‌شود؟
استفاده از روغن‌های گیاهی برای ماساژ نوزادان بستگی به دسترسی و سالم بودن این روغن‌ها دارد. معمولا روغن آفتابگردان، نارگیل و کنجد انتخاب مناسبی هستند. مالیدن روغن پیش از ماساژ باعث می‌شود که نوزادتان احساس آرامش بیشتری داشته باشد و استرس کمتری هنگام ماساژ نشان بدهد. حتی محققان آموزش ماساژ نوزادان؛ این نکته را ثابت کرده‌اند که استفاده از روغن نارگیل یا کنجد در مقایسه با روغن‌های معدنی یا روغن خردل؛ در بهبود افزایش وزن نوزاد تاثیر بارزی داشته است.
نوزاد من از بدو تولد در NICU به سر می‌برد، آیا از ماساژ درمانی سود می‌برد؟
از آنجایی که در بخش NICU توصیه می‌شود کمترین تماس از بیرون با نوزاد برقرار شود بنابراین مطالعات علمی چندان از ماساژ این نوزادان حمایت نمی‌کنند. ممکن است ماساژ باعث افزایش ریسک انتقال عفونت به این نوزادان شود و در کل برای نوزادانی که زیر دستگاه ونتیلاتور هستند، توصیه نمی‌شود. و به طور کلی در نوزادانی که مشکل قلبی عروقی دارند، ماساژ توصیه نمی‌شود.

این عناوین را هم بخوانید