آموزش ماساژ گردن

آموزش ماساژ گردن

یکی از دلایل درد گردن و کمر استرس می‌باشد. معمولا وقتی که استرس داریم، شانه‌هایمان را به سمت گوش‌ها بالا می‌بریم و مقداری هم به جلو خم می‌کنیم که باعث کشیدگی عضلات پشت گردن و درد در آن قسمت می‌شود. چرا که عضلات شانه معمولا از پشت گردن منشا می‌گیرند و به سمت کتف و بازو می‌روند. پس یک ماساژ گردن می‌تواند اثرات استرس بر عضلات این قسمت را تعدیل و حتی برطرف کند.

آماده سازی پیش از آموزش ماساژ گردن
 بهتر است ناخن‌های دستتان حسابی کوتاه باشد. چرا که عضلات پشت گردن معمولا عضلات کوچکی هستند و لازم است که شما با نوک انگشتانتان این قسمت را ماساژ دهید. اگر ناخن‌هایتان بلند باشد، باعث آزار فرد می‌شود و چه بسا پوست را زخم کند.
 نحوه نشستن فرد روی صندلی یا تخت ماساژ به گونه‌ای باشد که ساعدهای شما کاملا آزاد و راحت باشند.
 چون فقط می‌خواهید گردن را ماساژ دهید پس لازم نیست تغییری در نوع پوشش فرد لحاظ کنید. بالای سر تخت یا میز ماساژ بنشینید و دو ساعد دستان تان را در دو طرف گردن فرد قرار دهید. از وی بخواهید سرش را بالا نگه دارد.
مراحل آموزش ماساژ گردن
1. با دست چپتان گردن را به طرف خودتان متمایل کنید. حال با کف دست راست تان از بالای گردن شروع به مالش کنید و به سمت پایین حرکت کنید. جایی که گردن به شانه ختم می‌شود را با پاشنه دستتان فشار دهید. این حرکت را برای 5 مرتبه انجام دهید. جای دستانتان را عوض کنید و طرف دیگر گردن را نیز مالش دهید. اگر برای مالش گردن نیاز دارید دستانتان راحت تر روی گردن حرکت کنند می‌توانید از روغن ماساژ یا لوسیون نیز استفاده کنید.
2. هر دو دستان را حالت مشت کنید ولی لازم نیست خیلی محکم باشد. هر مشت را در یک طرف گردن نزدیک قاعده‌ی سر قرار دهید. ضمن اینکه دستتان را به سمت شانه‌ها می‌برید، مچ دستتان را به سمت جلو بچرخانید. حالا به سر جای اولتان برگردید ولی این بار مچ دستتان را به سمت عقب ببرید و مالش دهید. این حرکات را برای پنج مرتبه انجام دهید.
3. در این مرحله از نوک انگشتانتان استفاده کنید و آن‌ها را در نزدیکی هم قرار دهید تا قوی‌تر شوند. انگشتانتان را پایین گردن جایی که به کمر ختم می‌شود، قرار دهید. با نوک انگشتانتان حرکات دایره‌واری انجام دهید و به سمت بالا جایی که گردن به سر ختم می‌شود پیشروی کنید. وقتی به قاعده سر رسیدید، نوک انگشتانتان را حالت چنگکی کنید و به سمت بیرون خیلی آرام مالش دهید. مجموع این حرکات را حداقل 5 مرتبه انجام دهید.
4. سر فرد را با کمک دست چپتان به طرف چپ متمایل کنید. در حالی که دست راستتان را مشت کرده‌اید، به آرامی از بالا به سمت پایین و کمر مالش دهید. در همین حین حرکات دایره‌واری با مشت تان انجام دهید و مسیر را طی کنید. حالا همین حرکات را در طرف چپ گردن نیز انجام دهید.
5. با پاشنه دستتان جایی که گردن به شانه می‌رسد را فشار دهید. هربار از یک دستتان به تناوب استفاده کنید.
6. با کف دستتان از پایین گردن به سمت بالا و قاعده سر مالش دهید.
7. ماساژ را با قرار دست‌هایتان روی شانه‌ها به اتمام برسانید.
نکته مهم در آموزش ماساژ گردن
ممکن است فرد بخواهد در حین انجام ماساژ با نگه داشتن سرش به شما کمک کند. اگر نیازی به این کار نمی‌بینید از وی بخواهید که ریلکس باشد و به عضلات گردنش استراحت بدهد.
اخطار مهم در آموزش ماساژ گردن
از ماساژ جلوی گردن خودداری کنید. چون می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد و حتی به غش کردن فرد نیز بینجامد.

این عناوین را هم بخوانید