ماساژ شیاتسو چیست؟ اطلاعات مهم که باید بدانید

ماساژ شیاتسو چیست؟ اطلاعات مهم که باید بدانید

ماساژ شیاتسو چیست؟ روش درمانی است که اصلیت آن به آسیا و ژاپن بازمی‌گردد. این روش مبتنی بر آزاد کردن انرژی چی یا همان انرژی زندگی از کانال‌های انرژی بدن می‌باشد. این کانال‌ها در ارتباط با ارگان‌های داخلی بدن، وضعیت ذهنی، احساسات و روح می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم گوشه‌ای از آموزش ماساژ شیاتسو برایتان فراهم کنیم. از آنجایی که آموزش ماساژ شیاتسو برای اکثر قسمت‌های بدن قابل استفاده است.آموزش ماساژ شیاتسو در دوره های تخصصی باید صورت پذیرد زیرا که فواید و خواص ماساژ شیاتسو بر کسی در علم روز دنیا پوشیده نیست.هم اکنون کتاب های آموزش ماساژ شیاتسو در بازار با عناوین فشار درمانی و معجره انگشتان به وفور برای علاقه مندان قابل دسترس است.اثر بخشی تکنیک های ماساژ شیاتسو به عوامل زیادی بستگی دارد که مهمترین آن شناخت نقاط و خطوط انرژی است.

ماساژ شیاتسو چیست ؟

شیاتسو شیاتسو (به انگلیسی: shiatsu)(به ژاپنی: کانجی :指 圧هیراگانا :しあつ) در تکنیک‌های ماساژ ژاپنی به صورت کلمه به کلمه به معنی «فشار انگشت» است: کلمه "shi" به معنای "انگشت" و "atsu" به معنای فشار است.ماساژ شیاتسو توسط ژاپن شناخته شد اما دارای سوابق مکتوبی از طب سنتی چینی است . جلسه ماساژ شیاتسو در یک اتاق بزرگ و روی یک تشک بزرگ به نام مت ماساژ انجام می شود شما می توانید با لباس یا بدون لباس تکنیک های ماساژ شیاتسو را انجام دهید. به طور معمول می توان به موسیقی گوش داد یا درمان را در سکوت دریافت کنید. برخی اعتقاد دارند که طب سوزنی دارای اثرات قوی تری نسبت به ماساژ شیاتسو می باشد زیرا سوزن دقیق تر است و کاری میکند تا انرژی را بهتر آزاد کند. هدف آن باز کردن انسداد qi یا انرژی چی است. اعتقاد بر این است که چی نیروی حیاتی زندگی است که از طریق خطوط انرژی بدن منتقل می شود، که این خطوط معمولا به عنوان مریدیان شناخته می‌شوند. این خطوط درک شده دارای نکات خاصی هستند و زمانی که تحریک می‌شوند می‌توانند به انتشار جریان انرژی مسدود شده کمک کنند. اعتقاد بر این است که ماساژ شیاتسو مانند طب فشاری و ماساژ تایلندی، در اصلاح ذهن-بدن-روح به شیوه‌ای جامع و غیر تهاجمی کمک می‌کند.

ماساژ شیاتسو چیست؟,ماساژ شیاتسو,آموزش ماساژ شیاتسو


اعتقاد بر این است که تکنیک‎های ماساژ شیاتسو را که ریشه‌های آن در پزشکی سنتی چینی یافت می‌شود، برخی از راهبان بودایی در قرن شانزدهم به ژاپن آوردند. با این حال، نسخه‌های مدرن آن را می‌توان از اواسط دهه 1900 در ژاپن دنبال کرد. درست زمانی که Tokujiro Namikoshi اولین کالج شیاتسو را در ژاپن تاسیس کرد.امروزه شیاتسو چندین فرم مختلف مانند Namikoshi shiatsu و Zen shiatsu شامل می‌شود. در یک جلسه ماساژ شیاتسو ممکن است انواع دیگر ماساژ درمانی و روش‌های درمانی بدن نظیر ماساژ سوئدی و طب فشاری را نیز دریافت کنید. در ماساژ شیاتسو همان نقاط بدن کهدر طب فشاری و طب سوزنی هدف قرار داده می‌شود، دستکاری می‌شوند و هدف از این کار رفع انسداد مریدیان‌ها و جریان چی می‎باشد.طب سنتی چینی، ماساژ شیاتسو، طب سوزنی، طب فشاری و … مواردی هستند که مفاهیم را از نظریه پنج عنصر اصلی که در 2000 سال پیش مطرح بود، برای درمان بیماری‌ها و انسداد انرژی در بدن، مورد استفاده قرار می‌دهند. پنج نظریه عنصر نشان می‌دهد که سیستم‌های مختلف در بدن با چرخه‌های مختلف و عناصری از قبیل چوب، آتش، زمین، فلز و آب ارتباط دارند و یا تحت‌تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند.
درست مانند طب فشاری و طب سوزنی، طبق نوشته سایت ویکی پدیا باور رایج بر این است که تمرینات شیاتسو بر ۱۴ کانال انرژی، که هر کانال مربوط به یک عضو مهم بدن است، تاثیر مثبت دارد. این ۱۴ کانالهای انرژی به عنوان یک کانال با عنوان کانال چی در بدن جریان پیدا می‌کند. و حرکت این جریان بدون هیچ گونه مانعی برای سلامتی خوب است.

ماساژ شیاتسو چیست ؟ شناخت کانال های انرژی و مریدین ها

مریدین‌ها یا کانالهای انرژی چی عبارتند از :
۱-ریه
۲-رودهٔ بزرگ
۳-معده
۴-طحال
۵-قلب
۶-رودهٔ کوچک
۷-مثانه
۸-کلیه
۹-پرکارد
۱۰-گرم‌کنندهٔ سه‌گانه
۱۱-صفرا
۱۲-کبد
۱۳-حکومت و راهبری
۱۴-تولید

[note style="2"]این مطلب را بخوانید : دوره آموزش کامل ماساژ شیاتسو با مدرک بین المللی فنی و حرفه ای[/note]

ماساژ شیاتسو چیست؟,ماساژ شیاتسو,آموزش ماساژ شیاتسو

آموزش ماساژ شیاتسو چگونه است ؟

اموزش کامل شیاتسو نیاز به طی کردن دوره های بلند مدت و کاملی است که در دانشگاه ها و مراکز معتبر کشور ژاپن تدریس می شود.همانطور که می دانید ژاپنی ها در زمینه ماساژهای طب فشاری مانند شیاتسو سابقه طولانی دارند.ماساژ شیاتسو پا یکی از بخش های ماساژ طب فشاری شیاتسو می باشد که هنرجویان آموزش ماساژ آن را در کلاس های آموزشی ماساژ فرا خواهند گرفت.در واقع کانال های انرژی یا همان مریدین ها در معمولا به انگشتان پا ختم می شوند و از همین رو نقاط فشاری بسیار در ناحیه پا قرار دارد که ماسور می تواند از آن ها برای درمان بیماری های مختلف استفاده نماید.فیلم ها و ویدیوهای آموزش ماساژ شیاتسو در سایت آپارات و کانال رسمی آموزشگاه ورزمان قرار داده شده است که می توانید از این فیلم های آموزشی ماساژ شیاتسو استفاده نمایید.در مورد سبک های مشابه با شیاتسو می توان از ماساژ رفلکسولوژی نام برد که مربوط به پا نیز می شود.در واقع ماساژ رفلکسولوژی روی نقاط و نواحی خاصی مطابق با ارگان های بدن کار می کند و شیاتسو نیز بصورت بازتابی بر روی ارگان های داخلی بدن و غدد کار می کند.
کتاب آموزش ماساژ شیاتسو موجود در بازار خیلی کامل به نظر نمی رسند اما کتب آموزشی نقاط حساس در بدن و طب سوزنی می تواند راهنمای خوبی برای یادگیری منابع تئوری آموزش ماساژ شیاتسو باشد.اگر سرچ کوتاهی در اینترنت داشته باشید می توانید دانلود کتاب ماساژ درمانی با طب فشاری را به راحتی جستجو نمایید.برخی از علاقه مندان به سبک های ماساژ می پرسند که ماساژور شیاتسو چیست و در بازار وجود دارد ؟ باید گفت هم اکنون ابزار چوبی بسیار عالی برای تحریک نقاط طب فشاری در فروشگاه های لوازم ماساژ وجود دارد.اخیرا نیز محصول جدید به نام دکتر ماساژ برای تحریک نقاط مهم طب فشاری ژاپنی در پا توسط پژوهشگران ایرانی تولید شده است که بسیار کاربردی می باشد.یکی از شیوه های ماساژ ژاپنی ماساژ واتسو می باشد.نام واتسو از ترکیب "آب" و "شیاتسو" می آید. این توسعه و توسط Harold Dull در سال 1980 آغاز شد،واتسو یک شکل پرورش دهنده بدنه است که در آب گرم و کم عمق اتفاق می افتد، با درمانگر فرد که دریافت می کند. واتسو می تواند یک درمان عمیق باشد که در هر دو بدن و ذهن کار می کند. در واقع، اعتقاد بر این است که "زخم جدایی" را بهبود می بخشد و حس اتصال و همسویی با دیگران را در ما تقویت می کند. آب یکی از کامل ترین عناصر برای تنظیم ذهن می باشد و در واتسو کلیدی است که به فرد کمک می کند تا در های حضور ذهن خود را کاملا گشوده و حواس پنجگانه اش در لحظه حال متمرکز شده و متوجه پیرامون خود باشد. در این لحظه نیروهای درونی و بیرونی با هم ترکیب شده و حواس پنجگانه ،هم پیرامون خود را درک کرده و هم با احساسات درونی ارتباط برقرار می کنند. در روش واتسو ، فرد درون استخر آب گرم با فشارهای متفاوت قرار گرفته و ماساژور با انجام حرکات کششی و تکنیک های مختلف ماساژ مفصل های او را به حرکات آزاد و شناور در می آورد. در این حالت ذهن کم کم از تنش ها و گره های عصبی رها شده و در حالت آرامش مطلق قرار می گیرد.

فواید و خواص ماساژ شیاتسو

فواید "ماساژ شیاتسو" برای بدن بر هیچ ماسوری پوشیده نیست اما خواص ماساژ شیاتسو در گرو استفاده درست و صحیح از تکنیک ها و تحریک نقاط به درستی است.در ماساژ شیاتسو معمولا یک یا چند نقطه مورد فشار انگشتان دست ماسور قرار می گیرد.
مشکلات کمر
سردرد و میگرن
تحرک کمتر
درد مزمن و حاد
درد قاعدگی
آسیب های ورزشی
افسردگی
استرس

تعریف ماساژ شیاتسو چیست ؛ آموزش تکنیک ها

شیاتسو یک روش ماساژ درمانی است که اصلیت آن به آسیا و ژاپن بازمی‌گردد. این روش مبتنی بر آزاد کردن انرژی چی یا همان انرژی زندگی از کانال‌های انرژی بدن می‌باشد. این کانال‌ها در ارتباط با ارگان‌های داخلی بدن، وضعیت ذهنی، احساسات و روح می‌باشد. در این مقاله سعی کردیم گوشه‌ای از آموزش ماساژ شیاتسو برایتان فراهم کنیم. از آنجایی که آموزش ماساژ شیاتسو برای اکثر قسمت‌های بدن قابل استفاده است، در این مقاله آموزش ماساژ شیاتسو برای قفسه سینه را برایتان گلچین کرده‌ایم.
فرد را به صورت طاق‌باز بخوابانید. دست غالب تان را روی شانه یک طرف و دست دیگر تان را جلوی لگن وی بگذارید. حالا به صورت اریب و در جهت خلاف دست‌ها بکشید.
اجازه دهید دست غالب تان روی همان شانه بماند. ولی دست دیگر تان را روی قسمت پایینی دنده‌ها قرار دهید. باز هم به شکل اریب دست‌هایتان را خلاف جهت هم بکشید.
کف دست‌هایتان را روی شانه‌های وی بگذارید و به آن‌ها تکیه کنید. تا زمانی که فرد 4 بار نفس بکشد و آزاد کند در همان حالت بمانید. یا تا زمانی که احساس کنید عضلات زیر دستتان شل و ریلکس شده‌اند.
حالا کف هر دو دست را روی قفسه سینه بگذارید و به طور همزمان به طرف پایین قفسه سینه حرکت کنید. مثل راه رفتن گربه، بر روی شکم مریض با کف دست‌هایتان قدم بزنید.
حالا فضاهای بین دنده‌ای فرد را پیدا کنید تا بتوانید این قسمت‌ها را هم ماساژ دهید. با شست دست‌هایتان از قسمت داخلی کی فضای بین دنده‌ای آغاز کنید و به سمت خارج بروید. برای پیدا کردن فضاهای بین دنده‌ای، جناغ فرد را در نظر بگیرید. قسمتی از استخوان جناغ که برآمده شده است معادل با فضای بین دنده‌ای دوم می‌باشد. از بالا به سمت فضاهای بین دنده‌ای پایین تر حرکت کنید.
برای ماساژ استخوان جناغ دو روش وجود دارد. می‌توانید کف دستتان را روی کف دست دیگر بگذارید. و از بالا به سمت پایین پیشروی کنید. روش دیگر این است که انگشت‌های شست تان را کنار هم بگذارید و از بالا به سمت پایین ماساژ دهید.
آموزش ماساژ شیاتسو - تکنیک عقب نشینی کردن
این روش ممکن است مقداری فرد را هراسان کند، ولی تکنیک بسیار خوبی جهت ریلکس کردن عضله دیافراگم و افزایش حجم ریه‎‌ها می‌باشد.
از فرد بخواهید یک نفس عمیق بکشد و بیرون دهد. کف دست‌هایتان را روی هم بگذارید و به آن‌ها تکیه کنید. حالا به سمت پایین فشار دهید تا جایی که مقاومت بدن اجازه پیشروی ندهد. حالا به آرامی با دست‌هایتان لرزش‌های کوچکی روی استخوان انجام دهید. پس از اینکه فرد نفسش را بیرون داد، وقت عقب نشینی است! هر موقع مریض احساس نگرانی داشت دست‌هایتا را در قسمت داخلی فضاهای بین دنده‌ای برای چند لحظه قرار دهید تا فرد آرام شود.
آموزش ماساژ شیاتسو- تکنیک ریلکسیشن
1. دست‌هایتان را به گونه‌ای روی قفسه سینه قرار دهید که شست دست‌هایتان روی ترقوه قرار گیرد. انگشت دست‌هایتان به سمت پایین باشد. حواستان باشد لازم نیست فشار زیادی لازم نیست وارد کنید. دست‌هایتان را به مدت 5-2 دقیقه را در همین حالت قرار دهید. سعی کنید تنفس تان با تنفس فرد همزمان باشد. دست‌هایتان را به سمت خارج بکشانید تا قفسه سینه باز شود و به تهویه ریه‌ها کمک کند.
2. یک کف دست را روی وسط استخوان جناغ بگذارید و کف دست دیگر را در پشت، بین دو استخوان کتف قرار دهید و به مدت 5-2 دقیقه در همین حالت نگه دارید.

این عناوین را هم بخوانید