راه اندازی شغل عطاری از صفر تا صد

راه اندازی شغل عطاری از صفر تا صد

راه اندازی شغل عطاری امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به مباحث سلامت در حوزه طب سنتی و گیاهان داروئی شده است.از همین رو سعی کردیم برای مشتاقان و کارآفرینان مقاله ای جامه در زمینه راه اندازی شغل عطاری آماده نماییم.

معرفی شغل عطاری

در سالهای اخیر ، کار عطاری رونق یافته است. علاقه و اعتماد مردم نسبت به طب سنتی روز به روز بیشتر می شود و ملت در حال مبارزه برای داروهای گیاهی هستند ، شغلی که قدیمی و غبارآلود به نظر می رسد ، اما همچنین توسط جوانان به عنوان یک شغل آینده دیده می شود.

داروخانه ها و عطاری های بودند که در دوران باستان با فروش عطر و داروهای گیاهی به مردم خدمت می کردند. امروز اما عطاری دیگر عطر نمی فروشد و داروهای گیاهی سنتی جزء اصلی فروشگاه های عطاری هستند.
اگر به طب سنتی و داروهای گیاهی علاقه مند هستید ، راه اندازی شغل عطاری برای شما مناسب است. از آنجا که گیاهان دارویی رایحه خاص خود را دارند ، این داروخانه ها به عنوان عطر ساز شناخته می شوند. در ایران حدود 8000 گونه گیاهی وجود دارد که 2300 گونه آن گیاهان معطر و دارویی است و 450 گونه از این گونه ها در عطاری در ایران به فروش می رسد. شایع ترین بیماری ها در ایران چاقی ، کاهش وزن ، بیماری های کبدی و قند خون است ، به همین دلیل به عطاری اشاره می شود ، اما امروزه برخی از عطاری ها مانند درمانگران در مورد اینکه بیمار باید کدام گیاه را مصرف کند ، اطلاع می دهند. تاریخچه این روش به هزاران سال پیش برمی گردد و مطمئناً نمی توانم بگویم که چند گیاه برای درمان چنین بیماری هایی موجود است.

 

معایب شغل عطاری چیست؟

  • افزایش عطاری و قاچاق غیر مجاز
  • سمی بودن برخی از گیاهان مورد استفاده
  • عدم دانش برخی از فروشندگان
  • آلودگی غذایی
  • مکان فیزیکی مورد نیاز است
  • به اطلاعات و دانش در مورد گیاهان و محصولات دارویی نیاز دارد.

 

قوانین عطاری


کسانی که قصد دارند فروشگاه عطاری را همانطور که در بالا ذکر شد ، افتتاح کنند ، ابتدا باید برای مجوز تجارت بهداشتی اقدام کنند.فروش جایگزین های گیاهی در عطاری بزرگترین اشتباه رایج آنها است. این مورد در مواردی مانند بهمن سفید ، ریشه خشخاش ، ریشه جوز هندی ، ریشه کاسنی و غیره اتفاق می افتد.
مطابق قانون ، متولیان این امر موظفند برچسب کالاهای خود را بچسبانند و در محل کار خود علائمی نصب کنند و همچنین قیمت کالاهای خود را به صورت مکتوب و در مکان مشخص اعلام کنند.
از تبلیغات گمراه کننده در فروشگاه عطاری خود مانند ترک اعتیاد ، چاقی و کاهش وزن ، درمان های باروری و ... خودداری کنید.
از خرید و فروش مواد شیمیایی از فروشگاه عطاری خود ، اکیداً خودداری کنید ، حتی اگر مجوزهای لازم را داشته باشد.
فروشگاه عطاری فقط می تواند گیاهان خشک را بفروشد.
مواد معطر فروخته شده در این فروشگاه ها باید دارای مجوز سیب سلامت باشند.
طبق بند 18 قانون اتحادیه صنفی ، ذخیره ، ساخت و فروش هر نوع محصول صنایع دستی در عطاری بدون اجازه از وزارت بهداشت غیرقانونی است.
تهیه کالاهایی مانند مکمل های غذایی برای ورزشکاران و محصولات دارویی ارگانیک در فروشگاه های عطاری غیرقانونی است.
در بیلبوردها یا حساب های فروشگاه عطاری ، فقط نام هایی مانند فروشگاه گیاهان دارویی یا فروشنده گیاهان دارویی معتبر هستند.
اشخاص حقوقی در صورت ایجاد و فعالیت عطاری بدون اخذ پروانه کسب معتبر از مقامات مربوطه با مشکلات حقوقی روبرو خواهند شد.
بنابراین ، خوب است که یک فروشگاه با اطلاعات کافی در مورد قوانین و مقررات حاکم بر این کار باز کنید.
راه اندازی شغل عطاری گیاهان، بسیار انسان مدار.  این بدان معناست که اگر روحیه خوبی ندارید ، اگر به زودی تقویت کننده به دست می آورید ، اگر مشتری خوش چهره امروز را نکشید محکوم به شکست هستید.
بازرگان سمپاش شکسته دارد.
البته این نقص را می توان در بیشتر کارهای مغازه مشاهده کرد.
این بدان معناست که فروشگاه بسته نمی شود و شما باید آن را هفت روز در هفته ، 365 روز در سال باز نگه دارید.
باز نگه داشتن فروشگاه کار بسیار سختی است که ما را با یک نقص بزرگ دیگر در عطاری مواجه می کند:
عطاری به تنهایی قابل مدیریت نیست.
باید بدانید که حداقل دو نفر باید در عطاری کار کنند زیرا خرید قسمت بسیار مهمی در کل تجارت است و اگر از خرید از پخش کننده ها لذت می برید ، باید بدانید که برای آنها کار می کنید.
شما باید بتوانید از فروشگاه خارج شوید و از هزار مکان بازدید کنید تا محموله مورد نظر خود را خریداری کنید.
این مسئله (داشتن شخص دوم) به طور کلی یکی از مشکلات اصلی تجارت خرده فروشی است و سودهای جدی ایجاد می کند.
بنابراین ، اگر قرار است به صورت جداگانه فروشگاهی را اداره کنید ، برای شما آرزوی صبر و شکیبایی دارم و اگر قرار است شریک زندگی خود شوید ، نمی دانم برای چه چیز دیگری دعا کنم.

 

اسم مناسب برای مغازه عطاری چگونه انتخاب کنیم؟

  • اسامی گیاهان
  • اسامس پزشکان
  • اسامی اماکن و شهرها

 

لیست اجناس و وسایل عطاری که باید بدانید

برای راه اندازی شغل عطااری باید حداقل 15-20 میلیون تن کالا خریداری کنید. این دارایی ها به چند دسته تقسیم می شوند. دسته اول مشروبات الکلی است که به طور کلی از کاشان تهیه می شود ، دسته دوم گیاهان دارویی است که اغلب از مشهد تهیه می شود و در آخر محصولات بسته بندی شده ای است که می توان از شرکت های تولید کننده آنها تهیه کرد. البته هر سه دسته محصولات را می توان در بازار بزرگ تهران یافت ، اما طبیعتاً قیمت آنها بالاتر از مراکز عرضه است.

گیاهان مورد نیاز عطاری کدام است؟

محیط کار برای عطاری معمولاً یک محیط معمول با تعداد زیادی قفسه و فضای شیشه ای برای نگهداری محصولات است. این محیط می تواند یک فروشگاه کوچک یا یک فروشگاه بزرگ عطاری باشد.

 

درآمد شغل عطاری چقدر است؟

یک عطاری باتجربه تخمین می زند که فروش روزانه شما 30 تا 40 درصد سود شما را تشکیل می دهد و مابقی سرمایه شماست. یعنی در بهترین حالت 40٪ سود حاصل از فروش هر محصول را بدست می آورید که به نظر می رسد مبلغ خوبی باشد.

لیست کامل اقلام پرفروش مغازه عطاری

محصولات عطاری می‌توانند طیف وسیعی از مواد مؤثر را به شما ارائه دهند، به‌طوری‌که استفاده از این محصولات، بخشی از سبک زندگی سالم و طبیعی شما باشد.

  • مواد غذایی (نعناع، نشاسته، ژلاتین)
  • مکمل‌های غذایی و ادویه‌جات (دارچین، موسیر و ادویه کاری)
  • گیاهان دارویی (بابونه، رز ماری و ارگانو)
  • مواد بهداشتی (صابون و شامپوهای گیاهی)
  • محصولات مراقبت پوست (روغن آرگان و روغن کرچک)
  • محصولات مرتبط با تناسب‌اندام (قهوه سبز و یونجه)
  • انواع چای (چای سبز و چای سرخ)
  • برخی خشکبار (زرشک و مویز)

دوره های آموزش عطاری را چگونه شرکت کنم؟

طبق تایید مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، برای کسب آموزش های مورد نیاز اولیه و دریافت مجوز عطاری، گذراندن دوره آموزشی از سوی انجمن علمی طب سنتی ضروری است.

 

صنف عطاری کجاست؟

عطاری وابسته به وزارت صنعت و معدن است و توسط وزارت به اتحادیه تحویل داده شده است. اتحادیه قوانین خاصی دارد. هنگامی که فروشگاه را راه اندازی می کنید ، نماینده اتحادیه از شما بازدید می کند. برای شروع عطاری هیچگونه گواهی خاصی لازم نیست. همیشه گفته می شود ابتدا به فروشگاه بروید و سپس امتحان دهید. اخیراً گفته شده است که آنها باید در کلاسهای تحت نظارت وزارت بهداشت شرکت کنند ، که شامل بازآموزی و یادگیری قوانین عطاری ، از جمله قوانین خرید ، بهداشت ، کار و امور اجتماعی و مباحث عطاری شامل آشنایی است. با خواص گیاهان دارویی ، مزاج و طبیعت گیاهان ، اصطلاحاتی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند ، اصطلاحات عطاری ، گیاهانی به همین نام و و و عطار باید این موارد را بدانند. متأسفانه ، خواهید دید که برای شروع عطاری هیچ سند خاصی لازم نیست و این امر منجر به برخی مشکلات در عطاری شده است. البته همانطور که گفته شد اخیراً اقداماتی برای تنظیم آنها انجام شده است.

http://eattaran.ir/

 

مدارک لازم برای پروانه کسب عطاری

اولین قدم عملی برای تأسیس عطاری ، اخذ مجوز از انجمن عطاری است که با درخواست شخص شروع می شود ، سپس طبق این درخواست ، برای بازدید از محل مورد نظر و تهیه کارت باید به وزارت بهداشت مراجعه کنید. سلامتی برای شما بعد از دریافت کارت بهداشت ، اتحادیه به شما مجوز می دهد و می توانید شروع به کار کنید. تحقیقات نشان می دهد که صدور مجوز برای ایجاد عطاری بین شش ماه تا یک سال طول می کشد و این بستگی به حوزه تجارت و اندازه فروشگاه دارد. شرایط مجوز شامل کاشی کاری یا سرامیک کل فروشگاه تا سقف و نصب دوربین های مدار بسته است.

1-پرکردن فرم درخواست عضویت و واریز 100هزار تومان جهت بازرسی

2-اصل وکپی : شناسنامه از تمام صفحات؛کارت ملی ؛پایان خدمت(آقایان) یا گواهی اشتغال به تحصیل 2 سری و کپی مدرک تحصیلی                

3- چهار قطعه عکس

4-درصورت مالک بودن اصل وکپی سند مالکیت

5-درصورت مستاجربودن اصل وکپی اجاره نامه دارای اعتبار

6-کدرهگیری پیش ثبت نام شماره اقتصادی(سایت دارایی) و کپی اظهارنامه جدید

7-درصورت داشتن شریک یا شرکا رضایت شریک محضری و کپی شناسنامه وکارت ملی آن

8- رسید صندوق فروش(pos مکانیزه فروشگاهی)

9-رسید یک تراکنش از دستگاه کارت خوان مغازه

10-ارائه قبض تلفن مغازه به اداره پست و دریافت تاییدیه کدپستی

11- گذراندن کلاس های آموزش اصناف بعد از تشکیل پرونده

12-واریز مبلغ 700 هزار تومان جهت حق عضویت اولیه بعداز تشکیل پرونده

13-جواب استعلام بهداشت محیط بعد از تشکیل پرونده

14- تست عدم اعتیاد و سوء پیشینه بعد از تشکیل پرونده

15- استعلام از وزارت دارایی

دانلود کتاب صفر تا صد عطاری

اگر بخواهید به مباحث راه اندازی عطاری مسلط شوید حتما باید در زمینه طب سنتی و گیاهان داروئی اطلاعات بسیار خوبی داشته باشید.به همین علت دوره پنج جلدی کتاب “گیاهان دارویی” که توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است، اثر بسیار فاخر دکتر علی زرگری است که بعنوان اولین منبع علمی و آکادمیک ایران در زمینه شناخت فیتوشیمیایی و فارماکولوژیک گیاهان دارویی شناخته می شود.در این کتاب ارزشمند، اطلاعات جامع و کاملی درباره گیاهشناسی، ترکیبات شیمیایی، خواص درمانی و… بسیاری از گونه های گیاهان دارویی ایران ارائه شده است که می تواند برای متخصصین علوم کشاورزی، گیاهشناسی، داروسازی، پزشکی، فیتوشیمی و… بعنوان یک منبع علمی موثق و قوی مورد استفاده قرار گیرد.همچنین ارائه نسخه های تک گیاهی و چند گیاهی برای بیماریهای مختلف که در جای جای این کتاب دیده می شود، استفاده از آنرا برای عموم مردم نیز مفید و اثربخش کرده است.

https://b2n.ir/q46352

منبع:  آکادمی مشاغل(عطاری)

این عناوین را هم بخوانید