آموزش ماساژ کمر

تحقیقات زیادی کاربرد ماساژ درمانی در کمردرد را به اثبات رسانده‌اند. مطالعه جامعی که پایگاه کوکرانه در سال 2002 به انجام رسانید، فواید ماساژ درمانی را در تسکین دردهای کمر حاد و مزمن و بویژه‌تر کمردرد‌های مزمن نشان داد و اثبات کرد ماساژ درمانی با اینکه هزینه‌بر خواهد بود ولی قطعا هزینه‌های سیستم درمانی را کاهش خواهد داد، پس آموزش ماساژ هم به همان اندازه در جامعه مهم است.

با توجه به اینکه کمردرد مشکل بسیار شایعی است و در حدود 70 تا 80 درصد بزرگسالان در طول زندگی‌شان آن را تجربه می‌کنند، بنابراین یافتن روش درمانی که کمترین آسیب و هزینه را داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است و ماساژ درمانی یکی از انتخاب‌های درمانی مناسب می‌باشد.
پس مقاله آموزش ماساژ کمر قطعا برایتان مفید است. بویژه بعد از یک روز سخت کاری که هر آن ممکن است از کودک یا همسرتان بخواهید روی کمرتان راه برود تا دردش آرام بگیرد!
مراحل آموزش ماساژ کمر
ابتدا فرد را روی شکمش بخوابانید و از او بخواهید آرام باشد.
1. ماساژ با کف دست
ابتدا مقداری روغن کف دستتان بمالید و با تمامی کف دستتان حرکت مداومی را از پایین کمر به سمت بالا انجام دهید. سپس با فشار کمتری این حرکت را به گردن منتقل کنید و خیلی آرام به سمت پایین برگردید. این قسمت را 5 تا 10 دقیقه انجام دهید.
2. ماساژ با پاشنه‌ی دست
از آنجایی که فقط از پاشنه دست استفاده می‌کنید، فشار عمیق‌تری اعمال می‌شود. پاشنه دستتان را به صورت حرکت‌های دایره‌وار به سمت بیرون ببرید و به شکل حلقه بالا بیاورید و سپس به همان مرکز شروع برگردید. ضمن انجام آن به سمت بالای کمر هم حرکت کنید. این کار را 5 دقیقه انجام دهید.
3. ماساژ با انگشتهای محکم
در سمت راست فرد قرار بگیرید و دستتان را روی طرف چپ کمر فرد بگذارید. بهتر است یک دستتان را روی دست دیگر قلاب کنید. با کف انگشتانتان به سمت خارج فشار دهید و سپس به سمت داخل برگردید. حالا می‌توانید به سمت بالا هم حرکت کنید و قسمت بالایی کمر را ماساژ دهید. این کار را 5 دقیقه انجام دهید.
4. ماساژ با شست محکم
عضلاتی که دو طرف ستون مهره‌ها هستند را با فشار شست دستتان از پایین تا بالا ماساژ دهید. وقتی به گردن رسیدید فشار انگشت شستتان را کم کنید.
برای چند دقیقه حرکاتی که تا به اینجا گفتیم را انجام دهید و سپس به مرحله بعد بروید.
5. ماساژ با انگشت وسط
با فشار نسبتا محکمی اطراف برجستگی هر مهره را فشار دهید. هر نقطه را پنج مرتبه فشار دهید. جایی که فرد درد بیشتری را نشان می‌دهد، بیشتر مالش دهید.
6. ماساژ با ساعد
ساعد دستتان را روی کمر بگذارید و به سمت بالا حرکت دهید. این کار را برای شش مرتبه انجام دهید. ممکن است اولین مرتبه فرد از کمردرد شکایت کند.
7. ماساژ نقاط درد
از فرد کمک بگیرید و متوجه شوید دقیقا در کدام قسمت درد بیشتری احساس می‌کند. قبل از اینکه شست دستتان را روی این نقطه درد بگذارید برای فرد توضیح دهید ممکن است درد بیشتری حس کند. برای فرد توضیح دهید اگر شدیدترین درد ممکن نمره‌ی 10 داشته باشد، قرار است این مرحله تا نمره 6 برای او دردناک باشد.
شست دستتان را روی نقطه درد بگذارید و فشار را بیشتر کنید تا جایی که به همان نمره درد 6 از 10 برسد، برای پنج ثانیه این فشار را نگه دارید و سپس فشار را کم کنید، طوری که نمره درد به 4 از 10 برسد. بار دیگر این حرکت را تکرار کنید. ممکن است شست دستتان درد بگیرد که بهتر است برای تقویت فشاری که باید اعمال کند با انگشتان دیگر تان به شست کمک کنید. حالا نقطه به نقطه به سمت بالا حرکت کنید. بهتر است بعد از این کار مرحله‌ی 2 را مجددا تکرار کنید.
8. اتمام ماساژ
بار دیگر مرحله 3 و سپس مرحله 2 در آخر مرحله 1 را انجام دهید. اجازه دهید فرد برای مدتی در حالت استراحت باشد.




این عناوین را هم بخوانید