آموزش ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی فواید بسیاری برای ورزشکاران دارد. انواع آموزش ماساژ پیش از تمرین، حین تمرین و بعد از تمرین برای بازتوانی وجود دارند. به نظر می‌رسد اولین کسی که از ماساژ ورزشی و استفاده از آن در تمرینات بهره گرفته است، دونده معروف paavo nurmi باشد. این دونده مستقیما به استفاده از ماساژ ورزشی در حین المپیک 1924 در پاریس اشاره کرده،

المپیکی که پنج مدال طلا برایش به ارمغان آورد.در مقاله آموزش ماساژ ورزشی، چندتایی از این تکنیک‌ها را برایتان جمع آوری نموده‌ایم که امیدواریم برایتان مفید واقع شوند.
احتیاط کنید
تکنیک‌های آموزش ماساژ را بر روی مفاصل ملتهب و قسمت‌هایی که زخم شده یا بریده هستند، استخوان‌‌های شکسته شده، کشیدگی رباط و پارگی عضلات انجام ندهید. وقتی یک قسمتی را ماساژ می‌دهیم، جریان خون در آن ناحیه بیشتر می‌شود و گرم می‌شود. حال اگر این قسمت التهابی داشته باشد، سلول‌های التهابی بیشتری به آن راه می‌یابند و اوضاع بدتر می‌شود و در بهبود بیماری نقش منفی ایفا می‌کند.
فشار نقاط تحریکی
از انگشت دوم و سوم تان و یا شست به تنهایی استفاده کنید. نقاطی که فرد ذکر می‌کند فشار و تنش را در آن ناحیه بیشتر احساس می‌کند را پیدا کنید. با این ماساژ می‌توانید کوفتگی عضلانی و درد را برطرف کنید. فشار دادن این نقاط خودش دردناک است، پس 10 ثانیه انگشتان تان را به سمت عمق بافت فشار دهید. دو یا سه مرتبه دیگر با فشار کمتر همین حرکت را انجام دهید. سپس انگشتان تان را به سمت نقاط دیگری حرکت دهید.
برای ماساژ نقاطی که دسترسی به آنها سخت و دشوار است؛ مانند پشت عضله بازو، پهلوها، مفصل ران، عضلات پشت ران و دیگر نقاطی از این دست بهتر است فرد را طاق‌باز بخوابانید تا دسترسی به این نقاط برایتان راحت تر باشد.
سه راه برای افزایش کارایی عضله
1. آموزش ماساژ- تکنیک cross fiber friction
از انگشت شست تان برای انجام ضربات این مرحله استفاده کنید تا تنش را از عضله کوفته شده خارج کنید. به طور مثال در فردی که کشاله ران دردناک دارد، می‌توانید از قسمت داخلی به سمت بیرون با فشار انگشت شست تان فشار رفت و برگشتی را انجام دهید. این تکنیک برای از بین بردن جای زخم و بافت اسکار نیز مناسب می‌باشد.
2. آموزش ماساژ – تکنیک فشرده کردن
در این تکینک بهتر است از هر دو دستتان استفاده کنید، کف یک دستتان را روی عضله بگذارید و دست دیگر تان را روی همین دست بگذارید و آن را حمایت کنید. یک گروه عضله را انتخاب کنید؛ به طور مثال عضلات چهارسر ران را در نظر بگیرید و با کف دستتان فشار دهید و به سمت بالا و پایین حرکت کنید. این تکنیک برای آزاد کردن تنش و کوفتگی فوق‌العاده است، بویژه اگر پس از تکنیک‌های بالا انجام شود.
3. آموزش ماساژ- تکنیک تکان دادن
این تکنیک برای ریلکس کردن عضلات می‌باشد. عضله را در چنگ دستان خود بگیرید؛ به طور مثال عضلات سه سر بازو، و به مدت 10 ثانیه تکان دهید. دو یا سه مرتبه دیگر این حرکت را انجام دهید. این تکنیک فقط برای رفع کوفتگی عضلانی نیست بلکه برای کرامپ‌های عضلانی که بعد از ورزش کردن، تمرین کردن یا بازی در هواهای سرد و گرم به وجود می‌آید، فوق‌العاده است.

این عناوین را هم بخوانید